Handhavingsrecht
Nederland is een gereguleerd land. Overheden hebben te maken met een veelheid aan regels op vele terreinen, welke regels zich ook weer tot elkaar verhouden. Als bevoegd gezag dienen overheden niet alleen goed zicht te houden op de actuele regels, ook moet worden optreden tegen overtredingen van die regels. Zeker als een belanghebbende daarom verzoekt.
Maar ook zonder een verzoek om handhaving geldt, althans in het omgevingsrecht, een beginselplicht tot handhaving. Vanwege bezuinigingen en vanwege een toename van het aantal te handhaven regels moeten overheden prioriteiten stellen. Dat kan in handhavingsnota’s, maar het geven van een lage prioriteit aan een bepaalde (soort) overtreding is niet voldoende om in het geheel af te zien van handhaving, zo heeft de Afdeling bestuursrechtsprak van de Raad van State bepaald.
Wij adviseren en procederen namens een groot aantal overheden over allerhande facetten van handhaving. Niet alleen in specifieke gevallen van handhaving, maar ook beleidsmatig en op de lange termijn gericht. Daarbij hebben wij oog voor de specifieke rol van de overheid, de verhoogde zorgvuldigheid en politieke-bestuurlijke belangen die kunnen spelen.